Sociaaljaarverslag

Ook nu zijn er weer meerdere workshops gegeven/ gehouden bij stichting de goede winkel. Voor sommige werknemers was het allemaal nieuw en spannend, waar het voor andere goede herhaling was.De verschillende workshops zorgen voor kennis, betere samenwerking en vooral leerzame momenten.Hieronder een kleine impressie van de workshops:

Workshop materiaal herkenning
Bij deze workshop kwamen allerlei soorten materialen aan de orde. Hierbij is te denken aan houtsoorten, metaalsoorten en kunststof materialen. Door middel van voorbeelden uit de winkel, houtmonsters en stalenkaarten werd laten zien hoe je eiken, teak, grenen, messing, brons en dergelijke kan herkennen. Via deze workshop hebben de medewerkers kennis gekregen over materialen en geleerd om de juiste benamingen te kunnen gebruiken voor de advertenties van de artikelen.

Workshop kwaliteit/ design herkenning
De medewerkers stellen vragen als: Hoe zie je dat het echt oud is, hoe weet je dat het van een merk kan zijn, waarom is dat vintage. Hierop hebben wij iemand gezocht die veel verstand heeft van designmerken, kwaliteit van meubels en hoe de basis daarvan simpel voor de jongens uit te beelden is. Er werden veel tips gegeven over waar een beeldmerk gevonden kan worden, en hoe te zien is of iets nieuw-oud is of echt oud. Ook werd er uitleg gegeven over de verschillende houtverbindingen. Hier werden de zwaluwstaart-, tand-, slis- en deuvelverbinding behandeld. Aan het eind van de workshop werd er nog gekeken naar tapijten en kleden. 1 van de medewerkers vertelde achteraf dat hij de diversiteit van de workshop erg leuk vond en de tips goed kon gebruiken in het dagelijkse werk.

Workshop fotografie
Camera’s worden bij de goede winkel volop gebruikt. Er worden minimaal 100 foto’s per dag mee gemaakt. Hierdoor is het belangrijk dat de werknemers weten hoe de camera’s werken. In de workshop is daarom aandacht besteed aan de camera’s zelf, de plaatsing van het artikel, de juiste lichtinval en hoe je kan werken met schaduwen. Een workshop fotografie laten we ieder jaar terug komen omdat het een belangrijk onderdeel is in het dagelijkse werk wat er plaats vind in het magazijn. In deze workshop is er ook plaats voor veel lol en wat meer praatjes van de jongens. Ook hun mogen natuurlijk even op de foto.

Kleding
De juiste bedrijfskleding is belangrijk. Door allemaal de zelfde trui, t-shirt, vest te dragen met het logo van de stichting, kan je iemand het gevoel geven dat hij/zij erbij hoort. Het versterkt de hechtheid van het team. Toen er met de jongens over gesproken werd, wat hun ervan vonden, riep er 1: “Het geeft het gevoel van een familieband”. Een ander belangrijk punt van de juiste kleding is de veiligheid die het biedt. Bij het bezorgen van de spullen, in het magazijn maar ook in de winkel wordt veel getild en is het belangrijk dat er veiligheidsschoenen gedragen worden. Bedrijfskleding zorgt ook voor een bepaalde uitstraling naar de klant toe. Door de kleding zijn de werknemers herkenbaar voor de klant en makkelijker aan te spreken.